Mijn online dossier

Ontvang al jouw medische informatie via Helena Care

Wat is ‘Helena Care’?

Wij krijgen vaak de vraag van patiënten om voorschriften of medische verslagen te versturen via mail. Omwille van de privacywetgeving is dit niet toegelaten. Daarom werd door de overheid een veilige website ontwikkeld, waar medische informatie wél mag gedeeld worden met de patiënt. Deze website werd ‘Helena Care’ genoemd: www.helena.care.

Via Helena kunnen wij voorschriften, medische verslagen, laboresultaten en andere documenten met je delen op een wettelijk correcte en beveiligde manier.

Hoe maak ik een account?

Er zijn twee manieren om een account aan te maken op Helena:

  1. Surf naar www.helena.care en meld je aan met je Itsme-app of met je identiteitskaart

    Heb je al een Itsme-app? Dan is dit de meest eenvoudige manier om aan te melden! Heb je nog geen Itsme? Dan moet je deze eerst nog installeren.

    Installeer je liever geen app? Dan kan je ook aanmelden met je identiteitskaart en kaartlezer.

  2. Meld je aan met de toegangscode die je kreeg van je huisarts via www.helena.care/code

    Wij kunnen voor jou een toegangscode maken. Hiervoor hebben we jouw gsm-nummer en e-mailadres nodig. Met deze code kan je eenvoudig aanmelden op www.helena.care/code. Hou er rekening mee dat de toegangscode na 48u vervalt.

Kunnen voorschriften of verslagen van je partner of kinderen ook gedeeld worden op jouw account?

Voor partners raden we aan om een afzonderlijke account aan te maken op Helena. Ook voor kinderen vanaf 14 jaar (die een eigen gsm-nummer en e-mailadres hebben) kan er een persoonlijk account gemaakt worden. Beschik je maar over één gsm-nummer of één e-mailadres, of heb je kinderen die jonger zijn dan 14 jaar? Dan kunnen wij in principe een volmacht toekennen aan één of beide ouders. Op die manier kunnen voorschriften voor kinderen ook gedeeld worden met de ouder die de volmacht heeft.

Ondervind je problemen bij het aanmelden op Helena?

Helena is nog in volle ontwikkeling. Dat betekent dat er af en toe nog wel eens een technische fout kan voorkomen. Zo kregen we af en toe meldingen van patiënten dat zij niet meer konden aanmelden op hun account. Dit probleem zou ondertussen makkelijk verholpen kunnen worden. Neem een kijkje op deze website als je problemen ondervindt: https://nl-info.helena.care/hoe-kan-ik-mijn-helena-account-herstellen.

Te ingewikkeld?

Je kan nog steeds je voorschriften en verslagen op papier komen ophalen bij het secretariaat, elke voormiddag tussen 8u en 12u.

Helena vervangt geen consultatie. Wij sturen voorschriften enkel bij uitzondering elektronisch door. Als de arts dit noodzakelijk vindt, zal je uitgenodigd worden om op consultatie te komen.